N-VA vraagt opwaardering arboretum Le Paige

Op 26 maart 2017, over deze onderwerpen: Lokaal beleid, Parken en openbaar groen, Persberichten

Eén van grote troeven van Herentals is dat de stad omgeven is door een aantal groene longen. Het arboretum aan Kasteel Le Paige is daar één van, maar het openbaar park is nauwelijks nog die naam waard. N-VA-gemeenteraadslid Koen Laureys stelt als fervent natuurliefhebber vast dat het arboretum er schabouwelijk bijligt. Het park is zodanig verwaarloosd dat de wandelaar er nog amper (veilig) de benen kan strekken en sommige stukken (zoals de brug en de unieke ijskelder) ontoegankelijk zijn. Laureys vindt dat het park dringend opgewaardeerd moet worden en vraagt een snelle inplanning van het nodige onderhoud. Het punt ligt voor ter stemming op de gemeenteraad van dinsdag.

“De paadjes zijn begroeid met mos en dus gevaarlijk glad, niet bepaald een uitnodiging voor de Herentalsenaar of toerist om een wandeling te maken door het arboretum. Het bruggetje dat de wandelpaden verbindt over het water – dat ooit fungeerde als verdediging rond onze stad – is afgesloten met nadars en het opschrift “brug tijdelijk ontoegankelijk”, beschrijft Laureys de toestand van het arboretum. “Correcter zou zijn om erop te zetten “brug nog steeds niet toegankelijk” want de brug is al màànden afgesloten, terwijl het een mooie verwijzing is naar onze cultuurhistorie. Naar de prachtige bomen wordt amper omgezien. Alleen de platanen langs de Nederij kregen eind vorig jaar een snoeibeurt, terwijl die soort net weinig snoei vraagt. Veel andere bomen kregen geen aandacht en sneuvelden. Een vijftal bomen ligt om en ontsiert het park. De opruiming was beperkt tot het verhakselen van een paar kruinen – de stammen liggen er nog. Een paar omgevallen bomen zijn terechtgekomen in het oude vestingswater.”

Koen Laureys kan niet langer aanzien dat het stadsbestuur het patrimonium van de historische hoofdstad van de Kempen zo laat verkrotten. Hij wil dat het stadsbestuur het arboretum weer onderhoudt en legt het punt voor ter stemming op de gemeenteraad. Niet alleen de paadjes, het bruggetje en de bomen zelf liggen er troosteloos bij, maar ook de openluchtkerk, de grasperkjes en het hekwerk smeken om onderhoud, zodat het park weer uitnodigt. Het hoger gelegen bijgebouw – dat eveneens vandaag is afgeperkt met nadarhekkens om de wandelaar te behoeden voor vallende brokstukken – verdient ook een oplapbeurt. “Ook dit gebouw, met prachtige bouwstijl, heeft een prachtige cultuurhistoriek en is de voorloper van de moderne ijskast. ’s Winters werd in de kuil in het gebouw ijs gestockeerd zodat er in de zomer steeds een koele ruimte voorhanden was. Zo’n ijskelder is uniek en zou een trekpleister kunnen vormen, maar is vandaag compleet in het verval”, betreurt Laureys.

Hoewel het arboretum aan Le Paige er het ergst aan toe is, laat ook het onderhoud van onze overige openbare parken te wensen over. Het stadspark Van Hilst, bijvoorbeeld, nodigt op dit moment ook niet bepaald uit voor een wandeling. Alleen voor het Begijnhofpark is er beterschap in zicht. Slechts één van deze drie openbare parken vervult op die manier het potentieel van een uitnodigende groene long pal aan het stadscentrum. N-VA Herentals rekent op de steun van het stadsbestuur om ook het Stadspark en Le Paige weer in hun glorie te herstellen.