Uit de gemeenteraad van 2 mei 2017

Op 2 mei 2017, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Overeenkomst datacenter CIPAL

De gemeente wil haar IT infrastructuur uitbesteden aan een cloud oplossing bij CIPAL.  Uit de voorgestelde Service Level Agreement (SLA) maken we op dat de gemeente voor deze cruciale functie wel heel veel vertrouwen heeft in CIPAL hoewel wij slechts de tweede gemeente zijn die deze stap zetten.  De SLA bevat geen goede normen voor de beschikbaarheidratio van het systeem en bovendien zijn hiervoor geen boeteclausules voorzien.  De meerderheid zit hier geen graten in, N-VA onthoudt zich.

IOK punten

N-VA vraagt dat de gemeente tekst en uitleg zou eisen bij de grote winsten die IOK genereert en bij de grote reserves (> 100 miljoen €) die de intercommunale heeft opgebouwd.  De meeste vennoten van de IOK, de gemeenten, hebben het echter financieel moeilijk. IOK Afvalbeheer zou ook wel eens mogen antwoorden op het bijna een jaar oude schrijven van de gemeente in verband met de transportkosten van het groenafval van het recylagepark naar de verwerkingsinstallatie in Beerse/Merksplas.

Voorstel N-VA adoptie afgeschreven kippen

Kippen uit industriële legbedrijven worden, hoewel nog productief, vlug afgeschreven en afgevoerd voor slacht.  Ons voorstel beoogde de gemeente een initiatief te laten nemen om deze kippen aan bewoners, aan schappelijke prijs, ter beschikking te stellen.  Dit heeft veel succes bij enkele omliggende gemeenten.  Na een zeer geanimeerde discussie verklaart het bestuur dat het zal onderzoeken hoe en wanneer dit in Herentals kan georganiseerd worden.  Het bestuur neemt evenwel nog geen engagement.

Organisatie Fietsbib

N-VA stelt voor dat de gemeente initiatief neemt voor de organisatie van een fietsbib waar gezinnen tijdelijk kinderfietsen kunnen ontlenen.   Een kinderfiets van een bepaald formaat  heeft immers slechts een beperkte gebruiksperiode. Het bestuur zegt dat een dergelijk initiatief momenteel in Herentals loopt en belooft zich welwillend op te stellen als er een vraag komt tot steun vanuit de gemeente.