Huurprijzen winkels moeten dalen

Op 2 juli 2013

Er staan in Herentals 67 van de in totaal 687 handelspanden leeg. "De huurprijzen zijn te hoog, de eigenaars zelf moeten die doen dalen. Daarom gaan we de leegstandsbelasting progressief maken: des te langer een pand leeg staat, des te hoger de belasting", kondigt schepen van Middenstand en Lokale Economie Jan Michielsen (CD&V) aan. Over andere maatregelen wordt nog onderhandeld.

"De winkelstraten liggen er verloederd bij. Wij doen allemaal ons best voor onze handelszaak, maar de panden die leeg staan, maken het ons allesbehalve gemakkelijk", begint Jenny De Becker te vertellen. Zij is zaakvoerder van geschenkenzaak Maridadi aan de Bovenrij en voorzitter van Thals vzw, de overkoepelende organisatie van de Herentalse centrumhandelaars. "Als het bijvoorbeeld braderij is, zitten er grote gaten tussen de kramen. Mensen vinden het niet plezant om voor een speciale winkel tot op het einde van de straat te wandelen als er geen andere kraampjes tussen zitten en laten die winkels op het einde dan gewoon links liggen", gaat Jenny verder. "Dat is dus niet goed voor onze verkoopcijfers."

"Bovendien staan de panden die leeg staan er super slecht bij. Er is geen onderhoud en daardoor zien ze er vies uit. Er zijn zelfs mensen die hun behoeften in het portaal doen. Walgelijk."

Verspreid over de hele stad telt Herentals momenteel 687 winkelpunten. Daarvan staan er op dit ogenblik 67 leeg. "Dat komt neer op 9,75 procent van alle handelspanden. De leegstand merken we vooral in drukke winkelstraten zoals de Bovenrij en de Zandstraat. Hoofdredenen zijn een hoge huurprijs en de crisis uiteraard", reageert schepen van Middenstand en Lokale Economie Jan Michielsen (CD&V).

"De huurprijs van een pand is echt hoog. Zo heb ik gehoord dat je in de Zandstraat al gemakkelijk 2.000 euro per maand moet neertellen om een pand te huren. In de Bovenrij vind je al niets meer onder de duizend euro", vervolgt Jenny De Becker. "Toch, als we vergelijken met andere grote steden zoals Turnhout (158 panden van de 1.056 leeg) en Geel (89 panden van de 846 leeg) valt het in Herentals nog mee. Maar de jongste jaren merken we dat de leegstand toeneemt, we moeten nú ingrijpen."

Toch gebruiken

Het stadsbestuur is momenteel met Unizo en de middenstandsraad van Herentals aan het bekijken welke maatregelen tegen de leegstand mogelijk zijn. "Daarnaast zijn we zelf al op enkele initiatieven gekomen. We willen vooral dat de eigenaars van de panden hun huurprijzen naar beneden halen en dat willen we doen door de leegstandsbelasting progressief te maken. Des te langer een pand leeg staat, des te hoger de belasting zal zijn die de eigenaar erop moet betalen", legt schepen Michielsen uit.

"Ook willen we de lege panden benutten. Zo kan de kunstacademie er bijvoorbeeld een tentoonstelling in houden of kunnen de leerlingen van de opleiding Verkoop de etalages gebruiken om schoolproeven te doen", gaat Jan Michielsen verder.

Huursubsidie

Vanavond bespreekt de Herentalse gemeenteraad de leegstand. N-VA zette het onderwerp op de agenda. De partij wil de leegstand aanpakken door startende ondernemers gedurende drie jaar een huursubsidie te geven als ze zich vestigen in een leegstaand handelspand. "Die maatregel vinden we niet goed. We hebben een huursubsidie niet opgenomen in ons bestuursakkoord", zegt schepen Jan Michielsen.