Industrie heeft lak aan groene buffers

Op 5 juni 2014

Een fraai zicht is het niet, het nieuwe industrieterrein Zavelheide, in het (voormalige) groen langs het Kempens Kanaal. Ondanks de uitdrukkelijke opdracht van de stad Herentals om tussen het jaagpad en het eigenlijke industrieterrein een groene buffer van 8 meter te behouden en het verbod om hoogstammige bomen daar te kappen, ging de volledige lengte aan bos achter de vier nieuwe bedrijven aan de vaartkant tegen de grond. Ook alle andere regels inzake aanleg van groene buffers lappen de bedrijven die zich op het industrieterrein vestigen feestelijk aan hun laarzen.

Raadslid Hubert Vanootegehem (N-VA) lijstte de overtredingen op en confronteerde het stadsbestuur ermee op de gemeenteraad: “Het is hallucinant; geen enkele voorwaarde werd nageleefd. Alle bedrijven hebben de bufferzone langs het kanaal verwijderd, parkings werden onwettelijk vol beton gegoten. Ook de verkavelaar deed geen enkele inspanning om het groene karakter te behouden. Het bestuur kan dit toch niet tolereren? Of zijn adviesraden als de Gecoro en de Milieuraad louter bezigheidstherapie?”

Geen enkele controle

Schepen van Ruimtelijke Ordening Mien Van Olmen (CD&V) en burgemeester Jan Peeters (sp.a) staken de armen in de lucht: “Wij gaan niet ter plaatse om te controleren”, luidde het. “Wij gaan ervan uit dat de verkaveling wordt gerealiseerd zoals ze wordt vergund. Onze diensten hebben de middelen niet om ter plaatse te gaan controleren.”

Vrij vertaald: wij vertrouwen in de goedheid van de mens, doe maar op.

Burgemeester Jan Peeters wees er wel op dat de stad pas overtredingen kan vaststellen indien de werken zijn opgeleverd. “Sommige bedrijven hebben dus nog tijd om zich in orde te stellen.”

Hoe die bedrijven de groene buffer aan de vaartkant gaan terugtoveren om zich in orde te stellen, vertelde de burgervader er niet bij. Wel was hij niet te beroerd om toe te geven dat het op Zavelheide grondig fout loopt.

”Maar wij zijn in Herentals niet in staat om ambtenaren te mobiliseren om te gaan controleren.”

Hubert Vanoothegem was niet onder de indruk: “Nu is alles toegelaten in Herentals. Stel een voorbeeld. Aan Zavelheide zijn alle hoogstammige bomen langs het kanaal gekapt. Dan kan je toch optreden!?”

De burgemeester beloofde de bedrijven een brief te sturen en ze op hun plichten te wijzen.

”Doe iets!”

De N-VA kreeg de steun van Groen: “Hier is onherstelbare schade toegebracht, hier moeten we een lijn trekken.

Doe iets!”, aldus Peter Verpoorten.

”Een brief is niet genoeg: stel minstens de verkavelaar in gebreke.”

Mien Van Olmen gaf toe een les geleerd te hebben: “We hadden die groenbuffer mee moeten opnemen in de lastvoorwaarden.”

De stad gaat uitzoeken welke bedrijven de werken definitief hebben beëindigd en de verkavelaar aanschrijven.

Daarna kan de politie worden uitgestuurd om pv’s op te maken.