Molenvest eist bewonersparkeren

Op 5 oktober 2011

Stad belooft over enkele weken evaluatie verkeerssituatie

Molenvest eist bewonersparkeren

De bewoners van de Molenvest in Herentals eisen dat er 'bewonersparkeren' wordt ingevoerd in hun straat. Ze overhandigden die eis via vijftig ondertekende brieven aan het stadsbestuur. "Anders nemen langparkeerders alle parkeerplaatsen voor onze huizen in", klagen de bewoners.

De bewoners van de Molenvest in Herentals kunnen zich absoluut niet vinden in het voorgestelde parkeerbeleid van de stad Herentals. Ze vinden het absurd dat ze geen bewonerskaart krijgen en de inwoners van de omliggende straten wel.

Betalend

Volgens het voorgestelde parkeerbeleid kan er vrij geparkeerd worden in de straat. Langparkeerders, zoals leraars van naburige scholen, kunnen er vrij hun voertuig achterlaten. De bewoners zelf - slechts een tiental bewoners van de ongeveer zeventig huizen heeft een garage - kunnen hun auto daardoor niet meer kwijt. "In de andere straten van onze buurt moet voortaan een parkeerschijf worden gelegd", sakkeren Monique De Weert en Eddy De Ceuster. "Alleen in de Molenvest geldt nog vrij parkeren. Wij willen dat in onze straat betalend parkeren wordt ingevoerd en dat wij bewonerskaarten krijgen. Alleen zo zullen we zelf nog een parkeerplaats vinden in onze straat. Nu moeten we vaak rondjes rijden tot we onze auto ergens kunnen parkeren."

'Kemel'

De N-VA van Herentals schaart zich achter het protest van de bewoners en vraagt dat het stadsbestuur (CD&V en sp.a) de situatie herbekijkt. "Het voorgestelde parkeerbeleid is op maat van zij die werken op en rond de Molenvest en een hele dag voor de deur van hun werkplaats willen parkeren. Dat hierdoor de bewoners zelf geen plek meer vinden in hun eigen straat, daar houdt het stadsbestuur blijkbaar geen rekening mee", zegt N-VA-voorzitter Arnout De Cuyper. "Ook voor de handelszaken in de Zandstraat is dit nefast. Kortparkeerders die snel een boodschap willen doen in het centrum, vinden in de buurt geen plaats en moeten uitwijken naar de randparkings. Voor een beleid dat de stadskern wil versterken, is het belangrijk dat bewoners en winkelende kortparkeerders terecht kunnen in het centrum. Langparkeerders vinden het best een plaats aan de rand. Deze 'kemel' moet rechtgezet worden bij de evaluatie van het mobiliteitsplan."

Opmerkingen

Het stadsbestuur van Herentals neemt voorlopig geen standpunt in over het protest. Dat zal pas volgende maand gebeuren. "We houden momenteel een publieke consultatieronde waarin inwoners van Herentals hun opmerkingen kunnen uiten", reageert burgemeester Jan Peeters. "Eind oktober of begin november zullen we alle opmerkingen bespreken in het schepencollege."