N-VA wil leegstand aanpakken

Op 2 juli 2013

N-VA vraagt dat de stad een huursubsidie geeft aan handelaars die een leegstaand winkelpand betrekken. Dat om de leegstand in het centrum te bestrijden.

"De huursubsidie is alleen bedoeld voor startende ondernemers of ondernemers die maximum drie jaar geleden met hun commerciële activiteiten zijn begonnen", zegt N-VA-voorzitter Arnout De Cuyper.

"De huursubsidie wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen (KI) van het pand. Turnhout heeft een gelijkaardig reglement in 2009 met succes ingevoerd. Er wordt een maximum subsidiebedrag per pand en per jaar vastgelegd. Wanneer de eigenaar van het pand ook zijn steentje bijdraagt, wordt dit maximum bereikt vanaf een KI van 1700 euro, wanneer de eigenaar zelf niet wenst tussen te komen is dit vanaf een KI van 1800 euro. Gesteld dat er vijf panden op deze wijze worden gesubsidieerd, en uitgaande van telkens het maximum subsidiebedrag, zou dit de stad tussen de 10.000 euro en de 15.000 euro kosten. Eventueel kan een (gedeeltelijke) terugbetaling van de uitgekeerde subsidie worden gevraagd wanneer de startende ondernemer zijn eerste moeilijke jaren achter de rug heeft."

N-VA legt het voorstel aan de gemeenteraad voor