Stadsbestuur boycot Def Dames Dope op Herentals Feest

Op 25 juli 2012

Def Dames Dope (DDD) met frontvrouwen Axana Ceulemans en haar zus Larissa mag van het stadsbestuur van Herentals geen gastoptreden verzorgen tijdens Herentals Feest. Dat liet het stadsbestuur de organisatie formeel weten. Volgens het stadsbestuur is dit niet in overeenstemming met de regels tijdens de sperperiode. Hoewel deze redenering kant noch wal raakt, zal DDD zich met spijt terugtrekken. Het laatste wat zij willen is de mooie organisatie achter Herentals Feest in de problemen brengen. De N-VA is teleurgesteld en kwaad dat politieke spelletjes worden gespeeld op de kap van anderen en roept op tot een respectvolle campagne.

DDD staat de laatste jaren bekend om zijn gastoptredens tijdens grote fuiven. Zij doen dit om mensen te plezieren, zich zelf nog eens te amuseren op een podium en jonge beginnende artiesten te helpen in hun zoektocht naar succes. De slotact van vrijdag had DDD gevraagd om een liedje te zingen met één van de artiesten, een beginnend Herentals rapduo. Oudgediende geboren en getogen Herentalsenaren die jonge, startende Herentalsenaren een duwtje in de rug geven op het grootste Herentalse feest van het jaar. Louter voor plezier, leuk toch?

Drogreden

Hoewel DDD zelfs geen deel uitmaakte van het officiële programma, vond het stadsbestuur het blijkbaar nodig om de organisatie formeel te verbieden dit gastoptreden toe te laten. Een drogreden werd snel gevonden. Het feit dat Axana Ceulemans tevens lijsttrekker is voor de N-VA zou het optreden in strijd maken met de regels in campagnetijd.

“Dit slaat echt op niets, juridische nonsens”, aldus een teleurgestelde Axana. “Dit gastoptreden had niets met politiek te maken. Wat hadden ze gedacht, dat ik daar campagne ging  voeren op het podium? Wat mij het meest van al getroffen heeft, is dat een prachtige organisatie als Herentals Feest wordt misbruikt om op hun kap politieke spelletjes te spelen. Ikzelf kan gerust tegen een stootje, maar een organisatie die hier niets mee te maken heeft intimideren met leugens is er zwaar over. Op zo’n momenten ben je haast beschaamd om aan politiek te doen.”

Respectvolle campagne

De N-VA wil geen polemiek en zal het hier verder bij laten. Toch blijft de partij hopen op een respectvolle campagne de komende twee maanden en roept alle partijen op hierbij uitsluitend de bal te spelen. Het feit dat het stadsbestuur bestaande uit sp.a en CD&V nog maar aan het prille begin van deze campagne zich meent te moeten bedienen van dergelijke praktijken, laat echter weinig goeds verhopen. De schrik voor de N-VA zit er blijkbaar ook in Herentals goed in.