Eva Brandwijk vervangt Yoleen Van Camp als schepen

Op 8 september 2021

Tijdens de gemeenteraad van deze avond kondigde Yoleen Van Camp haar vertrek uit de Herentalse gemeenteraad aan. Ze neemt hiermee ook ontslag als schepen. Na enkele hectische jaren als schepen en Kamerlid komt de focus voortaan uitsluitend op haar parlementair werk te liggen. In het college wordt Yoleen vanaf oktober vervangen door de Noorderwijkse Eva Brandwijk. Eva neemt alle bevoegdheden over en wordt schepen van mobiliteit, lokale economie, markten, dierenwelzijn en sport. Rikkert Van Bauwel volgt op zijn beurt op in de Herentalse gemeenteraad. Schepen Pascal Van Nueten is voortaan eerste schepen.

Yoleen Van Camp: “De combinatie van een mandaat als schepen met dat van Kamerlid was de voorbije jaren zeer hectisch. Zeker als je beiden aan de volle 100% goed wil doen. Dat was niet vol te houden. Het voorbije coronajaar heeft me doen nadenken. De keuze is nu gemaakt om ontslag te nemen als schepen. Ik kijk met heel veel trots op ons traject in Herentals, en ben dankbaar voor de steun die we hiervoor kregen. We hebben een heel sterk programma dat de beloften aan de kiezer waarmaakt en onze ploeg staat er. Alle projecten staan op de rails nu en op schema en we hebben een ijzersterke team dus het is met een gerust hart dat ik de fakkel door geef aan onze Noorderwijkse topper Eva.”

“Wij wensen Yoleen te bedanken voor haar enorme inzet die voorbije jaren, zowel voor onze N-VA-ploeg in Herentals als voor onze stad. Met Yoleen als onze kopvrouw hebben we de voorbije jaren heel wat bereikt. Als schepen zette ze al haar daadkracht in om Herentals beter en bruisender te maken. Haar beslissing kwam voor ons als een verrassing. Haar vertrek zal een gemis zijn, voor de N-VA en voor Herentals. Desondanks respecteren we deze persoonlijke beslissing en kijken we met veel genoegen terug op de voorbije jaren met Yoleen aan het roer,” zegt voorzitter Arnout De Cuyper.

Eva Brandwijk wordt schepen

In het college wordt Yoleen vanaf begin oktober opgevolgd door de Eva Brandwijk (45 jaar). Eva is naast fiere mama van drie tieners al vele jaren een vaste waarde binnen het Noorderwijkse verenigingsleven. Sinds 2019 is ze één van de sterkhouders binnen de N-VA-fractie. Daarnaast deed ze ruimere ervaring binnen de Raad van Bestuur van het ziekenhuis AZ Herentals en de werkgroep ‘Samen tegen Corona’. Eva neemt de bevoegdheden van Yoleen over en wordt hiermee schepen van mobiliteit, lokale economie, markten, dierenwelzijn en sport. “Het is een hele eer om schepen te worden in onze mooie stad. Veel belangrijke dossiers staan op de rails, zoals de nieuwe sporthal voor Noorderwijk en Morkhoven. Op vlak van mobiliteit kijken we uit naar het nieuwe mobiliteitsplan dat in voorbereiding is en naar de heraanleg van de as Augustijnenlaan-Belgiëlaan-Olympiadelaan.”

Rikkert Van Bauwel wordt gemeenteraadslid

Rikkert Van Bauwel (48 jaar) komt in oktober in de gemeenteraad in de plaats van Yoleen.  Met Rikkert is het Noorderwijks onderonsje compleet. Rikkert is al vele jaren achter de schermen actief binnen N-VA en vertegenwoordigt de belangen van de stad binnen huisvestingsmaatschappij De Woonbrug. Ook Rikkert is verre van een onbekende in Noorderwijk. De voorbije 20 jaar kregen zowat alle kindjes er turnles van ‘meester Rikkert’. Wij wensen Rikkert en Eva veel succes!