N-VA vraagt taxiplaats aan station Herentals

Op 10 maart 2017, over deze onderwerpen: Lokaal beleid, Mobiliteit & verkeersveiligheid

N-VA Herentals legt op de gemeenteraad van aanstaande dinsdag het voorstel op tafel om aan het station een parkeerplaats voor te behouden aan taxi’s. In verschillende stations bestaan zo’n voorbehouden taxiplaatsen al. Station Herentals is het belangrijkste station van onze regio dus vindt de partij het logisch dat de reiziger die het openbaar vervoer gebruikt, beter ondersteund wordt.

Raadslid Guy Verellen (N-VA): “Als voorstanders van het openbaar vervoer willen we het comfort van de pendelaar verder verhogen. Niet voor iedereen is het mogelijk om met de verschillende vervoersmodi aan ons station te geraken. Denk aan reizigers die geen geschikte busaansluiting hebben of veel bagage meedragen, bijvoorbeeld. Verschillende pendelaars doen dan beroep op een taxi. Aan het station van Herentals is het echter geen sinecure om een taxi op te roepen. Er hangt geen informatie uit over de dichtstbijzijnde, Herentalse taxidiensten en bovendien kan een taxi zich zeer moeilijk stationeren aan de inkom. Daar passen we met het voorstel een mouw aan.”

De huidige parkeerzone aan de voorzijde van het station biedt al ruimte aan een 10-tal voertuigen die er maximaal een half uur mogen staan. In de praktijk staan auto’s er vaak een stuk langer. Een vrije plaats om vlot en veilig treinreizigers op te pikken of af te halen, is daarom doorgaans niet te vinden. Door één plaats voor te behouden aan taxi’s is de pendelaar alvast van een vlotte aansluiting van taxi op trein of omgekeerd verzekerd. Een signalisatiebord leidt de reiziger die nood heeft aan een taxi ook vlot naar de dichtstbijzijnde, Herentalse diensten.