N-VA wil veilige schoolomgevingen in Herentals

Op 10 maart 2017, over deze onderwerpen: Lokaal beleid, Mobiliteit & verkeersveiligheid, Onderwijs en scholen

N-VA Herentals kaart op de gemeenteraad van aanstaande dinsdag andermaal de veiligheid aan onze schoolomgevingen aan. Fractievoorzitter Kathleen Laverge (N-VA) drukte eerder al haar bezorgdheid uit over de verkeerssituatie aan de nieuwe KoSH-campus. Het tragische ongeval vorige week in Sint-Andries met vrachtwagen waarbij een jongetje van 6 het leven liet, is een nieuwe wake-up call. Recent richtte basisschool de Wijngaard een zogenaamde schoolstraat in, waarbij de straat een half uur aan het einde van de schooltijd afgesloten wordt met een hekken. Interessant om dit door te trekken naar alle scholen in Herentals? N-VA Herentals vindt alvast van wel, want de veiligheid van onze schoolgaande jeugd staat voorop.

Aan het einde van de schooldag vermeldt een dranghek aan de schoolpoort aan de Wijngaard “Tussen half vier en vier kan je niet langs hier” (zie foto). Een initiatief dat de school zelf nam naar aanleiding van werken op de speelplaats en dat duidelijk gesmaakt wordt door ouders. “Veel veiliger om de kindjes op te halen”, klinkt het aan de schoolpoort. Fractievoorzitter Kathleen Laverge (N-VA) ziet in het initiatief een mogelijke oplossing voor verschillende Herentalse schoolomgevingen: “Herentals telt een pak scholen en de veiligheid aan de schoolomgeving kan op veel plaatsen nog veiliger. Elke schoolomgeving is uiteraard anders dus een dranghek is geen universele wonderoplossing voor alle schoolomgevingen, maar het is één mogelijkheid van de vele. Andere opties zijn een beter toezicht door politie en gemachtigde opzichters (de zogenaamde “overstekers”) en een tonnagebeperking in schoolstraten (aan het begin- en einduur van de schooldag).”

Laverge dacht eerder al mee over manieren om de nieuwe schoolomgeving van de KoSH-campus aan de Ieperstraat (zie foto) veiliger te maken, onder meer met verscherpt politioneel toezicht. De schepen beloofde een (verscherpt) toezicht en dat is voor Laverge een prima start: “Het stadsbestuur zou elke schoolomgeving individueel moeten bekijken en een maximaal arsenaal veiligheidsingrepen plannen. Is de schoolstraat zoals die in de Wijngaard een mogelijke oplossing? Welke andere ingrepen kunnen de omgeving nog veiliger maken? Dat gaat overigens verder dan het zebrapad voor de schoolpoort. Als ik vandaag zie hoe de vele studenten van aan het station door de Stationsstraat naar de Lierseweg wandelen, hou ik echt mijn hart vast voor ongevallen, om maar een voorbeeld te geven. De voetpaden zijn véél te smal en het verkeer kan er in twee richtingen langs de zwakke weggebruiker sneren. Fietser banen zich daar een weg tussen. Hier zou mogelijks een eenrichtingsstratenlus misschien soelaas bieden, van Stationsplein-Stationsstraat-Sint-Antoniusstraat-Kapucijnenstraat.”

N-VA Herentals vraagt dat het stadsbestuur de recent ingevoerde schoolstraat aan de Wijngaard evalueert en bekijkt of dit – samen met alle andere mogelijke ingrepen – de schoolomgevingen veiliger kan maken. Welke verdere stappen zijn precies gepland?