N-VA zet nieuwe handelaars in de bloemetjes

Op 19 januari 2017, over deze onderwerpen: In actie, In beeld
Bert Hendrickx

In de Keizerstede staan 1 op de 10 winkelpanden leeg, maar de leegstand bleef de afgelopen jaren gelukkig stabiel. Dat is te danken aan een aantal enthousiaste ondernemers die een nieuwe zaak in de Herentalse winkelstraten openen. Zij krijgen véél te weinig aandacht en ondersteuning, oordeelt N-VA Herentals. Om hen een hart onder de riem te steken, zetten bestuursleden Bert Hendrickx en Dominique Bellens ze letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes. Uiteraard met een boeketje van een Herentalse handelaar die recent een nieuwe, derde vestiging opende: Negresco. Zaakvoerder Jorg Verbylen vond het een topidee om eens een positieve boodschap te brengen over het winkelcentrum. Dertien nieuwe zaken werden getrakteerd op een attentie. De actie kadert in het 10-puntenplan voor een bruisende kern, dat de partij eerder al voorstelde.

Bert Hendrickx (N-VA) had jarenlang zelf een sportwinkel Hendrickx op de Lierseweg. “Als ex-handelaar in Herentals ken ik de sector nog goed. Ik weet zelf hoe het was om het hoofd boven water te houden en hoe welkom positieve aandacht was. De leegstand in Herentals is problematisch, daar moeten we niet flauw over doen. Maar tegelijkertijd moet het stadsbestuur bewaken dat ons centrum niet constant in een negatief daglicht komt”, licht Hendrickx toe. Handelaars en horeca die wél de deuren openen en onze winkelstraten opfleuren verdienen aandacht en ondersteuning en daar steken we als N-VA de handen voor uit de mouwen, stelt Bert Hendrickx.

Ook Dominique Bellens (N-VA), zelf ondernemer, trok mee naar de nieuwe handelszaken: “Wij vinden afstemming met de handelaars cruciaal. Op onze ronde bij de middenstanders hoorden we vaak ontevredenheid over de communicatie van het stadsbestuur dat alléén gericht is op de tekortkomingen. Ook in de pers zijn meer berichten over wegtrekkende handelszaken dan over nieuwe zaken die het de moeite waard maken om ons stadscentrum een bezoek te brengen. Weinig mensen uit Herentals en de buurgemeenten weten dat onze stad recent zo’n 15 nieuwe zaken telt. Met onze actie hopen we hier aandacht op te vestigen en zo bezoekers te lokken naar onze gevestigde én nieuwe handelsondernemingen.”

N-VA Herentals vindt dat het stadsbestuur zelf méér kan doen voor de bestaande en nieuwe ondernemers. Het in de bloemetjes zetten van nieuwe zaken, is daar onderdeel van. Daarnaast kan het stadsbestuur in de stadskrant en op de sociale media de nieuwe handelszaken belichten, in plaats van partijpropaganda voeren (daar werd voormalig burgemeester Peeters nog voor op de vingers getikt door de gouverneur). Eerder kwam N-VA Herentals ook al met creatieve ideeën voor een bruisend stadscentrum, zoals een door het stadsbestuur gefinancierde cadeaubonautomaat en winkeldagen met kinderopvang. De partij vindt dat er ook werk gemaakt moet worden van de begeleiding naar de aanwezige parkings, fietsenstalllings in het centrum en het opsmukken van de paadjes naar de winkelstraten, zoals ’t Loopke, waarvan het stadsbestuur had beloofd dat het 2016 klaar zou zijn, niet dus. Ook de aanpak van de overwoekering van interims en een pop-upbeleid, staan op het actieplan.