Nieuws uit de gemeenteraad van 1 maart 2016

Op 2 maart 2016, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Versnelde digitalisering van bestuur van de stad

Bij monde van Guy Verellen werden een aantal voorstellen op tafel gelegd om, tegen geringe kosten, de werking van de gemeenteraad en schepencollege te digitaliseren: installatie van een beter geluidssysteem en stemopname op de gemeenteraad, “streaming” op internet van de gemeenteraadszittingen, digitale werking van schepencollege.Het bestuur blijft bij het standpunt verdere stappen in de digitalisatie pas te zetten, zoals momenteel gebudgetteerd in het meerjarenplan, in 2018.

N-VA voor een mooier en groener Herentals

N-VA bekwam dat het bestuur ervoor zal ijveren dat de Carrefour parking, nu een banaal stadszicht, zal aangekleed worden met meer dan 40 hoogstammen, zoals voorzien in de stedenbouwkundige vergunning van 2011.  Meer groen in de stad !!De aannemer die op de Molenvest werken heeft uitgevoerd zal aangemaand worden om de vest terug in de oorspronkelijke toestand te herstellen : opbreken van de spuuglelijke asfalt en opnieuw  inzaaien van de graspartij.

Parkeerplaatsen Schoolstraat Rode Kruis

Het bestuur had geen oren naar het voorstel van N-VA om op de parking langs de inrit extra parkeerplaatsen te voorzien.  Momenteel wordt op die plaats geparkeerd maar de stad voorziet cosmetisch groen en een zitbank… met uitzicht op een parking, terwijl er een straat verderop (kruising Markgravenstraat) al 2 zitbanken staan.  Het voorstel van N-VA zou toelaten meer voorbehouden parkeerplaatsen voor het Rode Kruis te creëren.

Huldiging Herentalse kampioenen

Vlaams Belang bracht een voorstel naar voor dat de stad initiatief zou nemen om Wereldkampioen veldrijden Wout Van Aert, een Herentalsenaar, te huldigen. N-VA steunt dit maar vroeg ook belangstelling en initiatief van de stad om ook intellectuele topprestaties door Herentalsenaren gepast in de verf te zetten.  Er werd verwezen naar Franqui prijswinnaar 2015 Stefan Vaes waarvoor de stad zelf geen actie ondernam.