Nieuws uit de gemeenteraad van 1 september 2015

Op 1 september 2015, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Geen animo voor verdere gemeentefusie

De N-VA-fractie steunde het voorstel om het bestuur opdracht te geven om de mogelijkheden, de voor- en nadelen, de haalbaarheid en het draagvlak te onderzoeken van fusies met omliggende gemeenten.  De meerderheid had daar geen oor naar omdat er grote twijfels zijn over een bereidheid bij anderen om tot fusie over te gaan.  Een gedegen onderzoek om zicht te krijgen op mogelijke opportuniteiten was volgens de N-
VA nochtans een kleine moeite.

N-VA pleit voor uitbreiden lokale opvang vluchtelingen

De N-VA-fractie diende een voorstel in om de gemeenteraad in principe te laten beslissen om het aantal opvangplaatsen in het Lokale Opvang Initiatief in Herentals tijdelijk opnieuw uit te breiden.  Dit overeenkomstig de vraag van staatssecretaris Theo Francken.

De burgemeester verwees dit voorstel naar de OCMW-raad die ter zake de bevoegdheid zou hebben.  In de discussie stelde de OCMW voorzitter zich zeer voorzichtig op.  Hij wees erop dat Herentals in het verleden het voortouw heeft genomen en dus nu ook zijn verantwoordelijk zal opnemen. In het licht van de grootste vluchtelingencrisis sinds WOII is dit volgens de N-VA niet meer dan normaal.