Nieuws uit de gemeenteraad van 12 april 2016

Op 12 april 2016, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Zwerfvuil mag blijven liggen

N-VA diende twee voorstellen in om opruiming van zwerfvuil door vrijwilligers te stimuleren.  Zwerfvuil is velen een doorn in het oog maar de jaarlijkse oproep van de stad om deel te nemen aan de opruimactie “let’s do it” valt in Herentals vooral in dove oren.Het voorstel om via een bescheiden financiële stimulans de jeugdbewegingen in te schakelen werd weggestemd.  In andere gemeenten (Lier, Herk-de stad, Ravels,..) kent dit nochtans veel succes.  Het stadsbestuur stelde zelfs dat het wil beknibbelen op de bestaande subsidies en bekijken of die gekoppeld kunnen worden aan deelname aan zwerfvuilacties. Ons voorstel om ook politieke partijen steun te verlenen bij opruimingsacties werd niet aanvaard.  Wereldtals blijft de enige uitzondering op de richtlijn dat de stad geen acties van politieke partijen ondersteunt.

Hinder bij wegenwerken

Ons succesvol bezoek aan de Engelse wijk leerde ons dat er nogal wat ongenoegen is over de wijze waarop de heraanleg van straten in Herentals verloopt.  Wij voelden het bestuur aan de tand over de maatregelen om de  toegankelijkheid van bewoners en hulpdiensten te garanderen.

Bomen vogelvrij

In Drijvelden en de Koulaak werden een honderdtal Japanse kerselaars gekapt.  Het bestuur gaf toe dat dit gebeurde zonder dat de bewoners hiervan werden geconsulteerd noch op de hoogte gesteld. Frappanter nog: zelfs het stadsbestuur zelf stelde “onvoldoende geïnformeerd te zijn door de administratie”?! Gezien de “duurzame” beplantingsrichtlijn die de groendienst hanteert zullen er in de berm geen nieuwe bomen (kunnen) geplant worden, in tegenstelling tot wat de schepen beweerde.