Nieuws uit de gemeenteraad van 2 december 2014

Op 2 december 2014, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Milieubelasting op bedrijven is domme belasting op personeel

Tengevolge van een technische wijziging moet het bestuur de tekst voor de milieubelasting op bedrijven wat aanpassen.

De “milieubelasting” op bedrijven wordt als volgt gemotiveerd : “Het stadsbestuur behoudt de belasting ter verbetering van het milieu ten laste van bedrijven omwille van haar financiële behoefte en tevens om de bedrijven aan te moedigen zorgvuldig om te gaan met het leefmilieu.”

Maar de enige basis waarop deze belasting wordt gegeven is het aantal tewerkgestelde personeelsleden binnen een bedrijf! Het is de N-VA een raadsel hoe een dergelijke belasting de bedrijven kan aanmoedigen om zorgvuldig om te gaan met het milieu.  Het enige waartoe deze belasting kan aansporen is een reductie van het personeel.

Bij monde van fractieleider Kathleen Laverge hebben wij aldus onze tegenstem gemotiveerd. Een belasting op personeel is een belasting op personeel en geen milieubelasting.

Kerstmarkt veiliger

Het stadsbestuur stelde een wijziging van het reglement voor de kerstmarkt voor : "Om veiligheidsredenen mogen dranken niet rechtstreeks aangeboden worden aan de klant in glas, noch in flesjes, noch in glazen." Fractievoorzitter Kathleen Laverge liet hierop met succes een amendement goedkeuren waardoor:

• Niet alleen glazen containers maar alle containers in breekbaar materiaal worden geviseerd.
  • Het niet meer toegelaten is op de kerstmarkt met dergelijke containers rond te lopen, ook niet als ze van elders dan van de standhouders komen.

Dit maakt het reglement meer sluitend, de kerstmarkt veiliger en helpt de vele vrijwilligers van Toerisme Herentals om toezicht te houden!

Onterecht gekapte bomen CAW Boerenkrijglaan

Gemeenteraadslid Hubert Vanooteghem hekelt de velling van bomen door een aannemer hoewel de bouwvergunning dit niet toeliet.  Hij vraagt de stad een schadevergoeding te eisen wegens vernietiging van gemeentelijk patrimonium.

Het bestuur reageert dat ook zij die piste onderzochten maar dat er juridisch geen gevolg kan worden aan gegeven: het perceel is voor 40 jaar in erfpacht gegeven aan CAW De Kempen en valt niet meer onder het patrimonium.

Ondertussen heeft het CAW een regularisatie kapvergunning aangevraagd waarbij, de arrogantie voorbij, ook de velling wordt gevraagd van de bomen die de aannemer “vergeten” was en die helemaal niet in de weg staan.