Nieuws uit de gemeenteraad van 2 juni 2015

Op 2 juni 2015, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Budgetwijziging

De eerste budgetwijziging van 2015 stond geagendeerd. De vorige was enkel een beperkte aanpassing om de aankoop van het Belgacomgebouw op de Molenvest mogelijk te maken.

Globaal blijft de budgetwijziging binnen de contouren van het in december goedgekeurde budget.  Behalve dan dat, door de gemeenteraadsbeslissing van maart 2015,  Herentals ongeveer 250.000 euro meer inkomsten binnenrijft via de waterfactuur wegens een forse stijging van de gemeentelijke saneringsbijdrage.  Ondermeer daarom stemde de N-VA fractie tegen.

Nieuwe straatnamen Morkhoven

De gemeenteraad kende in zitting van 03/02/2015 principieel de nieuwe straatnamen ‘Vennekenshoek’, ‘Meuleveld’ en ‘Nelson Mandelaplein’ toe aan de nieuwe verkavelingen tussen Schransstraat en Doornestraat.  Ook onze fractie keurde dit goed.

Ondertussen kwam de heemkundige kring Nortrevic met een alternatief voorstel om het plein te noemen naar een verdienstelijke figuur uit Morkhoven: pater Leonard Van Baelen.  Deze verwierf internationale faam voor de duurzame wijze waarop hij de ontwikkeling van het Evenaarsgebied in Congo op poten zette.

De N-VA vroeg het bestuur deze suggestie te volgen, maar kreeg hierbij geen steun van de CD&V-fractie uit de deelgemeenten.  Wij kregen wel de verzekering van het bestuur dat de volgende nieuwe straatnaam in Morkhoven de Leonard Van Baelenstraat zal heten.