Nieuws uit de gemeenteraad van 26 maart 2013

Op 26 maart 2013, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Herentalse ring geen stapelplaats!

Tijdens de Kerstvakantie rijdt men op de Herentalse ring tussen een stapelplaats van opleggers.  Tientallen opleggers,waarmee een aantal transportbedrijven in die periode geen blijf weten worden, in weerwil van de veiligheid en het verkeersreglement, gestald op de ventwegen van de Ring.  Dit verloedert de publieke ruimte en dergelijke toestand treft men alleen in Herentals aan.

Op voorstel van de N-VA zal het bestuur in overleg met de betrokken bedrijven een minder storende oplossing uitwerken!

Investeringen in IKA en Elia

De Investeringsintercommunale van de Kempen en het Antwerpse (IKA) investeert via de openbare holding Publi-T in het privé bedrijf voor het hoogspanningsnet in België, Elia.

Wegens de ineenstorting van de Gemeentelijke Holding (Dexia debacle) dient IKA extra te investeren en vraagt de gemeenten om in een kapitaalsverhoging in te stappen.  Herentals stelt zich borg voor 236.943 €. Bijkomend vroeg het gemeentebestuur een mandaat om in te tekenen op een mogelijke bijkomende kapitaalsverhoging.

De  N-VA gaat akkoord met een vertegenwoordiging ten bate van het algemeen belang van de publieke sector in het beheer van het transportnetwerk en is dan ook akkoord met het feit dat Herentals intekent op de oorspronkelijke verhoging. Maar de N-VA vindt dat het niet de taak van de gemeenten is om de internationale expansiedrang van Elia te financieren.  Ook het voorgespiegelde dividend van 7% is in de huidige omstandigheden niet verantwoord.  Dit dividend komt volledig van Elia en wordt gewoon doorgerekend aan de elektriciteitsverbruiker.  En dan maar klagen over de hoge elektriciteitstarieven.

N-VA vroeg een meer terughoudende instap van IKA maar de meerderheid haddaar geen oren na.  Het Dexia debacle is blijkbaar reeds vergeten. De N-VA hoopt dat dit de Herentalsenaren binnen enkele jaren geen geld zal kosten.

Meer handhaving inzake ruimtelijke ordening

De stedenbouwkundige vergunningen worden door de gemeentelijk administratie en het schepencollege voorbeeldig behandeld, met voldoende respect voor een goede ruimtelijke ordening, een aangename leefomgeving, gezellige en groene wijken,..

Maar bij de uitvoering van de werken worden de randvoorwaarden door de gemeente opgelegd zeer dikwijls met de voeten getreden.

De N-VA vraagt een betere controle en handhaving van de voorschriften. Helaas ziet de meerderheid dat niet zitten.  We zijn er niet uit of het antwoord van het bestuur nu is “wij willen wel maar we kunnen niet “  of eerder “het kan ons niet zoveel schelen, andere overheden moeten hun werk maar doen.”

Heel vreemd is verder dat Groen onze vraag niet ondersteunde vermits het heel dikwijls de groenvoorzieningen en –buffers zijn die stiefmoederlijk behandeld worden.

Onderhoud Prinsenstraatje Noorderwijk

De N-VA vraagt, met als voorbeeld de lamentabele toestand van het Prinsenstraatje in Noorderwijk, een beter onderhoud van de niet-verharde voetwegen in Herentals.  Een voetweg moet begaanbaar, ook ’s nachts, zonder poten of oren te breken.