Nieuws uit de gemeenteraad van 3 december 2013

Op 3 december 2013, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Notulen gemeenteraad eindelijk volgens het boekje

De N-VA-fractie laat, op basis van het huishoudelijk reglement, de notulen van de zitting van 5 november aanpassen.  Wij willen immers dat een verklaring van ons stemgedrag voor bepaalde punten in de notulen wordt opgenomen.  Dit gebeurt slechts zeer schoorvoetend en blijkbaar slechts na expliciete vraag tijdens de zitting zelf.

Geen (pest)belastingen voor bedrijven

De N-VA-fractie stemt tegen een aantal belastingen die de economische activiteiten treffen.  De verouderde "belasting op drijfkracht van motoren" is daar een voorbeeld van.  Er moet dringend werk gemaakt worden van een andere, betere vorm van belasting op bedrijven. De N-VA is uiteraard niet tegen het feit dat bedrijven bijdragen aan de werking van de gemeente, maar iedereen is er het stilaan over eens dat zowel drijfkracht als personeel geen verstandige bedrijfsbelastingen zijn. Al vele jaren zegt het gemeentebestuur dat men werk gaat maken van een zeer grondige hervorming, bijvoorbeeld richting het belasten van ruimtegebruik, elektriciteitsverbruik of milieu-impact, maar de N-VA stelt vast dat het weeral niet voor meteen zal zijn.

N-VA wil hulde voor Rik Van Looy

Raadslid Guy Verellen stelt voor om Rik Van Looy naar aanleiding van zijn 80-ste verjaardag te huldigen en een monument te laten ontwerpen. De raad gaat niet in op de concrete voorstellen maar geeft wel het bestuur de opdracht met de betrokkene te overleggen over een gepaste huldiging van onze Herentalse ereburger. Wordt vervolgd!

Brandveiligheid kamertheaterzaal penibel

Raadslid Guy Verellen kaart de penibele toestand aan van de brandveiligheid in de kamerheaterzaal 't Hof.  Maar de burgemeester wuift echter alle bezwaren weg. Er zijn geen verdere verbeteringen gepland of noodzakelijk. Als dat maar niet fout afloopt.