Nieuws uit de gemeenteraad van 3 september 2013

Op 3 september 2013, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Censuur in de notulen: gemeentebestuur volhardt in de boosheid

Wij moeten vaststellen dat in het verslag van de gemeenteraad opnieuw de weggestemde amendementen niet woordelijk zijn opgenomen  (zie ook zitting 2 juli 2013).  De secretaris zegt daartoe niet te zijn verplicht. Toch is volgens de N-VA een kleine moeite om ook deze amendementen eenvoudigweg te kopiëren in de verslagen. Zo kunnen alle Herentalsenaren lezen welke voorstellen de oppositie doet en welk gevolg hieraan wordt gegeven. Het gemeentebestuur verschuilt zich achter de verantwoordelijkheid van de secretaris. De N-VA vindt dit een spijtige zaak. Een beetje goede wil is hier zeker op zijn plaats.

Besparingen in de praktijk

Op 1 januari 2014 wordt de stad verantwoordelijk voor de uitreiking van de biometrische paspoorten.  Om dit mogelijk te maken moet een pakket software en hardware worden aangekocht.  Het federale Ministerie van Binnenlandse Zaken subsidieert de gemeenten voor een aantal pakketten berekend op het aantal dossiers per jaar en op aantal dossiers op piekmomenten.  Zo heeft Turnhout recht op 4 pakketten, Lier op 3 en Herentals op 2.  Daar waar Turnhout en Lier hun diensten organiseren om met het aantal toegekende pakketten te werken, beslist ons bestuur om er ineens 4 te kopen.  Bijkomende kost voor de stad : bijna 9.000€.

Lavendelweg blijft gevaar voor fieters

De N-VA-fractie kaartte de erbarmelijke toestand van de Lavendelweg aan, op grondgebied Herentals langs het Zwart Water tot aan Kasterlee.  Dit stukje Lavendelweg is een gevaar voor fietsers en na regen onaangenaam voor wanderlaars. Opvallend is dat vanaf Kasterlee de weg in prima staat is en goed onderhouden wordt. De burgemeester antwoordde dat herstellingswerken niet voor meteen zijn. Wat in Kasterlee blijkbaar wel kan, kan in Herentals niet. Fietsers en wanderlaars hebben dus pech.

Bereikbaarheid Poederleeseweg

De N-VA had vragen over de bereikbaarheid van de Poederleeseweg tijdens de werken. Bij de bewoners heerst enige onrust over de bereikbaarheid van hun woningen voor onder andere het leveren van warme maaltijden, de minder mobielencentrale, ... De burgemeester antwoordde dat deze werken en de communicatie daarrond in handen zijn van het Vlaams gewest, maar dat bij dergelijke ingrijpende werken het onmogelijk is dat elke woning altijd goed bereikbaar is. Voor verdere details verwees de burgemeester verder naar de aannemer.