Nieuws uit de gemeenteraad van 5 mei 2015

Op 5 mei 2015, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Jaarvergaderingen van intercommunales allerhande

Traditioneel is de lente de periode waarin een aantal intercommunales waarin Herentals is betrokken (IOK, IVEKA, IKA, CIPAL,…) hun jaarverslag en hun beleidsopties voorleggen en laten goedkeuren.

De N-VA heeft zich bij de stemming over agenda en goedkeuring van besluiten onthouden omdat wij te weinig zijn betrokken bij de werking van de intercommunales; alleen leden van de meerderheid vertegenwoordigen er Herentals.  Er komt  zeer weinig feedback van deze vertegenwoordigers.

IOK en IOK afvalbeheer zwemmen in het geld

Net als vorige jaren merkt de N-VA fractie op dat de intercommunales IOK en IOK- afvalbeheer bijzonder goed boeren.  IOK maakt een winst van ongeveer 20% van haar omzet net als IOK-afvalbeheer.  Dat terwijl het bij de gemeenten, die de zaak financieren, huilen is met de pet op.

De N-VA dringt nogmaals aan op een kritischer houding van onze vertegenwoordiging in die organen opdat een gedeelte van deze centen ten goede zou komen aan de gemeente, en haar burgers, in plaats van in de enorme reserves te verdwijnen.

Volgens de burgemeester zal de voorziene invoering van een vennootschapsbelasting in 2015 helpen om aan deze anomalie een einde te maken.

Dierenwelzijn in Herentals

Er werd heel wat gepalaverd over het voorstel van Groen om overtredingen op het dierenwelzijn te beteugelen via de GAS reglementering.  Het voorstel kon op de steun van de N-VA-fractie rekenen, maar haalde het zoals alle voorstellen van de oppositie uiteindelijk niet.  De N-VA fractie wees er nogmaals op dat aanduiding van een schepen verantwoordelijk voor dierenwelzijn nuttig zou zijn.