Nieuws uit de gemeenteraad van 5 november 2013

Op 5 november 2013, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

N-VA tegen onzinnige belastingen op Horeca, toerisme en banken

Op de agenda stond de verlenging van een aantal belastingsreglementen tot 2019.  De N-VA-fractie keurde enkele belastingen die onze Horeca (terrasbelasting) en het toerisme (verblijfbelasting en belasting op kampeerterreinen) niet mee goed.  De stad moet de toeristische sector en de Horeca in Herentals in economisch moeilijke tijden net ondersteunen en niet belasten. Eigenaars van een hotel, motel, bed & breakfast, hoeve of vakantiewoning, betalen al genoeg belastingen.  Hoog tijd dat de stad de eigen middenstand uit deze sector ondersteunt en stimuleert.   Toerisme moet je koesteren, niet belasten. Hetzelfde verhaal voor de terrasbelasting die onze Horeca treft. Herentalse cafés verdienen alle steun van het stadsbestuur in plaats van een gepeperde rekening.Ook de belasting op banken en gelijkgestelde instellingen keurden wij af wegens het discriminerende karakter. Dit is een pestbelasting die kleine zelfstandige Herentalse bankkantoren treft in plaats van de grootbanken.

Probleem snelheidsbord Voortkapelseweg opgelost dankzij N-VA

Op de Voortkapelseweg, komende van Westerlo ontbreekt al een hele tijd het signalisatiebord dat de snelheid beperkt tot 70km/u op grondgebied van Herentals.  Na het zonebord “einde zone 70” van Westerlo ontbreekt elk ander bord tot men het bord dat het begin van de bebouwde kom van Noorderwijk, met beperking van de snelheid tot 50km/u, tegenkomt. Dit betekent dat op dit stuk van de Voortkapelseweg  in de richting Noorderwijk, een snelheid van 90km/u is toegelaten. Dit is zeker niet de bedoeling aangezien in de andere rijrichting wel de nodige zoneborden zijn aangebracht. Een unieke situatie dus! Dit probleem werd al vele maanden geleden door bewoners gesignaleerd aan de bevoegde schepen, tot nu toe echter zonder succes. Dankzij tussenkomst van de N-VA wordt het probleem nu aangepakt! Niet met een extra bord op grondgebied Herentals, maar wel door in overleg met Westerlo hun bord weg te nemen dat het einde van dezone 70 aangeeft.

Meer bladkorven in Engelse wijk

Net zoals de voorbije jaren blijven de buurtbewoners van de Engelse wijk meer bladkorven vragen. Het gebrek aan voldoende bladkorven, gecombineerd met het feit dat de volle korven niet tijdig worden geledigd, maakt dat de bladeren zich ophopen, zowel op de voetpaden als op de rijbaan. N-VA vroeg op de gemeenteraad dat er geluisterd wordt naar de terechte verzuchtingen van de buurtbewoners. Ook de wortels van de bomen veroorzaken meer en meer schade. Wij raden we het stadsbestuur aan om te bekijken of de esdoorns op termijn niet beter vervangen worden door een meer geschikte boomsoort.

Ruimtelijk uitvoeringsplan Dompel

Het RUP Dompel voorziet onder andere in het herstel (heraanplanting) van de bufferzone tussen het industrieterrein Wolfstee en de spoorwegberm langs Krakelaarsveld.  Deze bufferzone was in het verleden door een bedrijf ingenomen en moet nu opnieuw heraangeplant worden.  N-VA-raadslid Koen Laureys bekwam van de bevoegde schepen M. Van Olmen de verzekering dat op deze heraanplanting zal toegezien worden.