Nieuws uit de gemeenteraad van 6 mei 2014

Op 6 mei 2014, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Verkaveling Draaiboom in Morkhoven

De N-VA keurde de rooilijnen en de lasten voor deze IOK-verkaveling mee goed.  Wij beseffen dat deze verkaveling, samen met  de aansluitende toekomstige verkaveling, het landelijke karakter van het Morkhoven zal wijzigen.  Maar gezien de sociologische ontwikkelingen in Vlaanderen is het aansnijden van bouwzones helaas niet te vermijden.

IOK goed in de slappe was

De IOK realiseerde in 2013 een winst van bijna 2 miljoen € of 10% van de omzet.  IOK Afvalbeheer doet het zelfs nog beter met een winst van 8 miljoen € of 15,6% van de omzet.  Beide intercommunales zitten op een toenemende berg reserves.

De financiering van deze organisaties gebeurt door de gemeenten en hun burgers (bv. via de afvaltarieven) en terwijl de intercommunales royaal in de slappe was zitten, bijten de gemeenten op een houtje.

De N-VA vraagt nogmaals aan onze vertegenwoordiger in de raden van bestuur om de last voor de gemeenten te verminderen door vrede te nemen met meer realistische winstcijfers.

Vragen bij doortrekkende voyageurs

N-VA vroeg en kreeg verduidelijking over het beleid van het stadsbestuur in verband met (kortstondig) verblijf van rondtrekkende woonwagenbewoners.   Wij onthouden dat het bestuur zich engageert dat de identiteit van de voyageurs door de politie steeds wordt nagetrokken en dat via de woonwagenbegeleidster van de stad begeleiding en toezicht (ondermeer inzake huisvuil) wordt voorzien. De N-VA blijft dit samen met de ongeruste buurtbewoners op de voet opvolgen.