Nieuws uit de gemeenteraad van 7 juni 2016

Op 7 juni 2016, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Wateroverlast in Herentals

De meteorologische omstandigheden zorgden voor heel wat wateroverlast in Herentals en vooral in de Markgravenstraat. Alle oppositiepartijen hadden hier klachten over en vroegen het bestuur hoe en wanneer hieraan een oplossing zou worden gegeven. Volgens de burgemeester is de weersituatie dit jaar anders en erger dan vorige jaren. De vernieuwing van het rioolstelsel in de binnenstad zit op schema en de Markgravenstraat wordt versneld heraangelegd in de lente van 2017.

Voorstel cadeaubon-automaat

Er werd kritiek geleverd op het algemene, vage (en dure) strategisch commercieel plan dat in opdracht van het bestuur werd opgesteld. Ons concrete voorstel om een cadeauautomaat voor aflevering van Helemaal Herentals cadeaubonnen te installeren, werd door de meerderheid weggestemd.  Dit zou nochtans een serieuze verhoging van de omzet betekenen. Volgens het bestuur is daar geen vraag naar en wordt de cadeaubon in de toekomst ook verkocht aan de infobalie van het Administratief Centrum. Het bestuur had wel interesse in het voorstel tot installatie van een online verkoopsmodule. De bons zijn dan ook buiten de kantooruren te verkrijgen.

Stadsarchief: weg is weg

N-VA betreurde dat de ontmanteling van de wetenschappelijke bibliotheek van het stadsarchief is gebeurd zonder dat er een visie werd geformuleerd op wat de taak van een stadsarchief in deze is. Alles werd binnenkamers afgehandeld, met de opmerkingen van de Herentalse Geschiedkundige Kring werd weinig of geen rekening gehouden, een brede consultatie van het culturele middenveld werd niet georganiseerd. Onze voorstellen om de verdere afbouw te stoppen en om de bibliotheek te reconstrueren werden weggestemd. De vraag naar een serieuze discussie over de visie van een stadsarchief, ook vanuit andere partiijen, werd afgevoerd.

Voldongen feiten in Zavelheide

Twee jaar nadat de voltallige gemeenteraad het bestuur de opdracht had gegeven om ervoor de zorgen dat de opgelegde voorwaarden worden nageleefd, is er op het terrein zelf niets veranderd. N-VA verweet het bestuur dit manifeste gebrek aan bestuurskracht. Het bestuur is niet van machte om haar eigen regelgeving te laten naleven.Bevoegde schepen verwees naar de vele discussies met de bedrijven, de gewijzigde visie op de inrichting van de industriezone en de recente aanvraag voor een verkavelingswijziging.  Men blijft evenwel bij de doelstelling van een groene inbedding.  Wij volgen het op.