Nieuws uit de gemeenteraad van 7 oktober 2014

Op 7 oktober 2014, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Gebruik van de Delhaize parking

De N-VA constateerde samen met heel wat Herentalsenaren dat tijdens de openingsfestiviteiten van ’t Schaliken de parking niet open was.  Dit in tegenspraak met de beweringen van het bestuur.

Volgens bevoegde schepen zijn er wel degelijk sluitende afspraken gemaakt en was dit ene verkeerd gelopen feit te wijten aan een menselijke fout. Missen is menselijk, maar de N-VA hoopt dat het hierbij blijft en dat Herentalsenaren tijdens evenementen in het centrum vlot hun auto kwijtkunnen op deze parking.

N-VA betreurt verdwijnen historische haag aan parking Lidl

De N-VA stelt vast dat in het zoveelste grote bouwdossier op rij opnieuw een loopje wordt genomen met de bouwvoorschriften, in dit geval het bewaren van een groenbuffer. Dit keer was een oude haag het slachtoffer.  De reden van deze inbreuken is omdat het bestuur toch nooit optreedt tegen stedenbouwkundige overtredingen en veel bouwheren de voorwaarden in de vergunning interpreteren als “om te lachen”.

Wij vinden het spijtig dat de stokoude, hoge haag langs de Augustijnenlaan, die de banale parking aan het oog onttrok, is geveld.  Het centrum van Herentals is een ‘parkingzicht’ een rijker.

Onze vraag aan het bestuur om met de bouwheer te onderhandelen om een nieuwe haag aan te planten werd weggewuifd.  Het bestuur is weinig bekommerd om de fraaiheid van de stad.

Gelukkig heeft de bouwheer meer zelfrespect en esthetisch gevoel. Naar aanleiding van onze tussenkomst en de media-aandacht gaf hij het signaal de haag te zullen heraanplanten.

Aanwerving financieel beheerder

De belangrijke functie van financieel beheerder is vacant en wordt voorlopig ingevuld.  Het bestuur wil deze functie invullen via bevordering.

Hoewel de N-VA tevreden is over de wijze waarop de functie nu tijdelijk wordt waargenomen, stelden wij tevergeefs voor dat de vacature zou worden ingevuld via een open aanwerving.  Dit garandeert dat de beste kandidaat voor deze cruciale functie kan worden aangetrokken.