Scouts De Buecken kan uitkijken naar nieuw scoutslokaal aan Greesbos

Op 19 maart 2019

Scoutsvereniging De Buecken krijgt van het schepencollege groen licht voor haar plannen om een nieuw lokaal op te richten aan het Greesbos. Op het schepencollege werd het dossier met vuur bepleit en verdedigd. Schepen van jeugd Stefan Verraedt (N-VA): “De locatie aan Langepad is ideaal voor een jeugdvereniging, in de natuur. Het huidige lokaal, aan de Augustijnenlaan, is tot op de draad versleten. We willen deze succesvolle scoutsvereniging alle steun bieden en kansen om verder te groeien en hun werking op de site over de Jachthaven verder te zetten.”

De goedkeuring kadert binnen de ambitie van het N-VA en CD&V-bestuur om de site van de Jachthaven uit te bouwen tot toeristische trekpleister. Schepen van Toerisme, Verraedt: “We willen samen met de jeugdverenigingen het Greesbos opwaarderen tot een speelbos. De fietsostrade moet een aanschakeling voorzien, die als ontmoetingsruimte benut kan worden en het Greesbos verworden tot stadsrandbos. Onze ambitie is hoog en we willen bekijken of we de Jachthaven kunnen verbinden met het Greesbos, via een voetgangersbrug of ponton als extra toeristische attractie.”

Schepen van Ruimtelijke Ordening, Pascal Van Nueten (N-VA): “We hebben maximaal naar oplossingen gezocht om het dossier erdoor te krijgen, wat niet evident is in dergelijk bosgebied. Er waren bezorgdheden inzake de ontsluiting, maar wij volgen de scouts in hun ambitie om hun leden zoveel mogelijk met de fiets te laten komen. Ook ANB (Agentschap Natuur en Bos) had opmerkingen rond boscompensatie, die we tegemoetkomen door het bos te hervestigen.

Burgemeester Mien Van Olmen (CD&V): Het is een project dat al lang aansleept en dat nu eindelijk in de finale fase zit. Het gaat ten slotte ook om een heel belangrijke vereniging in onze stad, bestaande uit 2 materiaalmeesters, 70 leden, 16 leiders en 55 stamleden.”
Op 13 april vieren de scouts trouwens hun 100-jarig bestaan. Groepsleider Brent Aerts: “Op 13 april wordt er om 16 uur aan de scoutslokalen een gedenkplaat onthuld. Alle oud-leden en leiding worden verwacht in uniform om nadien in stoet naar het Binnengebied aan 't Schaliken te wandelen onder leiding van de fanfare. Hier kan er dan gegeten worden aan de vele food-trucks en eindigt de avond met een optredens en DJ’s. We weten dat Jochen Van Grieken, onze overleden medestichter, dit vanuit de hemel met veel trots mee opvolgt.”