Uit de gemeenteraad van 5 september 2017

Op 5 september 2017, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

Huishoudelijk reglement skatepark stadspark

De N-VA keurde dit reglement goed hoewel het met haken en ogen aaneenhangt.  Zo zijn er geen bepalingen wie zal controleren en wat de gevolgen zijn bij niet naleven van de bepalingen.  Ook wordt niet opgelegd dat er beschermende kledij moet gedragen worden, iets wat in de meeste dergelijke reglementen standaard is voorzien.  De meerderheid  rekent op zelfcontrole door de gebruikers en wil niet “betuttelend” optreden.  Zij is bang van haar eigen schaduw.

Subsidie aan Vogel Opvang Centrum Neteland

De N-VA stelde voor vanaf 2018 een (eerder symbolische) subsidie van 1000 euro per jaar toe te kennen aan het VOC dat ook veel dieren uit Herentals opvangt.  Dit trouwens in navolging van veel gemeenten uit de Kempen.  Het bestuur en de meerderheid hadden daar geen oren naar.  Het bestuur wil zich niet vastpinnen maar stelde dat voor het volgende begrotingsjaar “welwillend” zal worden bekeken welke steun (samenwerkingsovereenkomst?)  zal worden verleend.

Opening Action winkel Belgiëlaan

De Action winkel in het nieuwe pand op de Belgiëlaan is geopend en leidt tot chaotische toestanden bij het parkeren.  De voorwaarden voor voorzien van voldoende parkeergelegenheid zijn immers niet vervuld.  Volgens het bestuur kan de winkel zonder problemen openen.  Men heeft, vanaf de start der werken, drie jaar de tijd om zich in orde te stellen.  Ondertussen blijkt dat de parkeergelegenheid pas toegankelijk zal worden bij de aanleg van het binnengebied.  Hiervoor moet de bouwvergunning nog aangevraagd worden.  Voor de gemelde veiligheidsaspecten voor passanten verwijst het bestuur naar de veiligheidscoördinator die zijn werk moet doen.

Geluidsoverlast door bepaalde voertuigen

Wij vroegen de burgemeester een punt voor te brengen op de politieraad om de geluidsoverlast door voertuigen in Herentals aan te pakken.  De burgemeester, die zelf in gemeenteraad van mei voluntaristisch op zich nam op de volgende politieraad meer controle te vragen op de tijdelijke parkeerstrook aan het station (maar dat nog niet heeft gedaan), verzette zich hiertegen.  Volgens hem kunnen wij beter zelf op de politieraad dit punt agenderen.  We zullen dit nu uiteraard doen maar vinden dat het meer gewicht in de schaal zou leggen mocht hij dat zelf als voorzitter en burgemeester op tafel brengen.