Uit de gemeenteraad van 8 november 2016

Op 8 november 2016, over deze onderwerpen: In de gemeenteraad

RUP zonevreemde bedrijven

Via ruimtelijke structuurplannen worden voor een aantal bedrijven, die zich in een zone bevinden waar ze niet thuishoren, schikkingen getroffen.  N-VA is tevreden dat op die manier voor de bedrijven rechtszekerheid wordt geboden.  N-VA drong wel aan op soepelheid voor het bedrijf Decap orgelbouw (werelderfgoed !).  Verder werden sterke twijfels geuit of de bindende voorschriften voor de landschappelijke integratie wel zullen nageleefd worden gezien het totale gebrek aan controle vanwege de gemeente.

Parkeerkaart voor zorgverstrekkers en ondernemers

Het voorstel van N-VA voor invoering van dit stelsel, waarbij zorgverstrekkers en stielmannen beperkte tijd gratis kunnen parkeren op een parkeerplaats waar betaalautomaat is voorzien, werd afgewezen.  Er zijn volgens het bestuur in Herentals te weinig plaatsen (290) waar deze kaart zou kunnen gebruikt worden.

Hondenloopweide

Het bestuur was niet op de hoogte van de plannen van het Agentschap Natuur en Bos om in de Hellekens een hondenloopweide in te richten.  Maar het bestuur is ook niet van plan om bewegwijzering naar deze weide te voorzien.  En het bestuur heeft ook geen plannen om een dergelijke weide elders binnen Herentals in te richten bij gebrek aan geschikte gronden.

Digitalisering niet voor vandaag

Het Bestuur gaat niet in op de vraag van N-VA om schriftelijke vragen van raadsleden die via e-mail gesteld worden, ook via e-mail te beantwoorden.  Men houdt vast aan een dure en ouderwetse manier om te antwoorden via briefwisseling.

Dading Bertels-Voet

Volgens het bestuur is er geen vuiltje aan de lucht en is deze dading, ondanks het vonnis van de vrederechter in orde.  De Roest wordt geklasseerd als “privaat openbaar domein”.

Toestand inrichting Wuytsbergen

De N-VA bracht uitvoerig de punten naar voren die aan de basis liggen van de ontevredenheid van de bewoners met de situatie.  Veel concrete oplossingen werden door het bestuur niet aangereikt.  Men wacht onder meer de resultaten af van de metingen door een verkeersanalyse-toestel dat binnenkort weer wordt opgesteld.

De N-VA wees erop dat een verbeterde veiligheid en mobiliteit in het gebied een vereiste is alvorens het gebied Wuytsbergen-Ekelen verder wordt ontwikkeld.  Wij hopen dat de ondertussen gemaakte kosten nuttig zullen zijn voor de toekomst.

Leegstand in de winkelstraten

De N-VA vroeg uitleg bij de acties die het bestuur onderneemt om de grote leegstand te bestrijden.  Uit antwoord bleek onder meer dat de werkgroepen die in september moesten starten, nog niet gewerkt hebben.  De bevoegde schepen beloofde dat men nog dit jaar uit de startblokken zou schieten.